×

Velkommen til Gymgrossisten!

0 0,00 kr
  • Fri fraktover 500:-
  • Gratis Retur
  • Prisløfte
  • Bonusprodukter

Sections

×

    Karbohydrater

    Karbohydrater skal gi kroppens celler energi slik at de kan utføre en normal metabolisme. Får ikke cellene tilgang på energi kan de ikke utføre hardt fysisk arbeid lenge. Dette er en viktig energikilde som trengs når du trener hardt.

    Hva er karbohydrater

    Karbohydrater eller kullhydrater er den største kilden vår til energi, og er et energigivende næringsstoff på lik linje med proteiner og fett, og hjernens foretrukne drivstoff. De er en samlende betegnelse på fiber, sukker og stivelse. Disse ulike typene har ulik effekt på kroppen, og noen må vi spise mer av enn andre.

    De blir delt inn i raske og langsomme kullhydrater, og det er viktig å vite hva slags kullhydrater du bør spise. Stivelse og sukker er raske kullhydrater som tas fort opp i kroppen og gir rask blodsukkerstigning. Langsomme kullhydrater tas saktere opp og gir dermed en jevnere blodsukkerstigning, slik som fiber.

    Mengden karbohydrater du trenger du når du trener

    Kroppen velger karbohydrater som den viktigste energikilde ved alle aktiviteter som har større intensitet enn jogging eller rask gange. Riktig mengde karbohydrater vil være forskjellig fra person til person. Hvor mye karbohydrater trengs før eller etter trening? Trener du på morgenen bør du spise mye karbohydrater med lav GI kvelden før.

    Trener du på dagen, eller kveld, da er det optimale med et karbohydrat-rikt måltid tre til fire timer før trening. Karbohydratbehovet etter hard styrketrening vil ligge på cirka 0,25–0,33 gram per kilo kroppsvekt. Har du hatt en slitsom kondisjonsøkt vil du etter den første halvtimen ha et behov på cirka 0,50–0,75 gram karbohydrater per kilo kroppsvekt.

    Valg av karbohydratpulver

    Karbohydrater i utholdenhetstrening og muskelbygging er viktig, og du kan bruke energisubstrater som kan hjelpe til å korte ned tiden på restitusjonen, og legger til rette for økning i muskelmasse. Det at karbohydrater øker prestasjonen under langvarig fysisk arbeid er vel dokumentert. Hvilke karbohydratpulver skal du velge? Du får og kan velge mellom langsomme og raske karbohydrater i pulverform.

    Du kan velge tidspunkt for bruken, varemerke, kjønn og størrelse på bulk. Skal du bruke karbohydrater under trening, før trening, etter trening, som frokost eller som et mellom måltid og snack? Du kan også velge blant forskjellige bruksområde som bygge muskler, restitusjon, elektrolytebalanse, prestasjon, krampe, senedrag, utholdenhet, oppeggende og energi.

    Les mer Les mindre

    Filter

    Varemerke
    Vis mer + Vis mindre -
    Kjønn
    Vis mer + Vis mindre -
    Bruksområde
    Vis mer + Vis mindre -
    Diett
    Vis mer + Vis mindre -
    Form
    Vis mer + Vis mindre -
    Størrelse
    Vis mer + Vis mindre -
    Tidspunkt for bruk
    Vis mer + Vis mindre -

    13 produkter

    per side

    13 produkter