×

Velkommen til Gymgrossisten!

0 0,00 kr
  • Fri fraktover 500:-
  • Gratis Retur
  • Prisløfte
  • Bonusprodukter

Sections

×

    Energidrikk

    Energidrikk er en drikk som har fått stor oppmerksomhet i media den siste tiden. Det er en leskedrikk med særlig høyt innhold av koffein, taurin, karbohydrater og vitaminer. Drikken har som hensikt å holde deg våken, og gi deg styrkende effekt under mentale og fysiske anstrengelser. Denne drinken ble lovlig i Norge i 2009, og har siden blitt veldig populær. Den siste tiden har det kommet ut flere personer i media og advart mot disse drinkene. Hva er det med disse energidrikkene? Hva skjer i kroppen når en drikker de? Vi skal her prøve å fortelle litt om det.

    Hva er det med energidrikke?

    Energidrikker er laget for som navnet sier å gi energi til de som drikker de. Innholdet i disse drikkene har en stimulerende og oppvåknende effekt på sinn og kropp. De kan inneholde taurin, koffein med mere som alle er stoffer som virker oppkvikkende. I tillegg inneholder de mengder med sukker. På grunn av det høye innholdet av sukker og koffein vil de ha en oppkvikkende effekt på sinn og kropp.

    Forskning viser at sukker- og koffeinholdige drikker for energi er mer farlig enn bare å drikke koffein alene. En boks med slik drikke inneholder like mye koffein som tre desiliter traktekaffe. Det er risikabelt for helsen med inntak av energidrikke så høgt, og særlig må ungdom og barn være forsiktige.

    Hvordan virker energidrikke på kroppen?

    Energidrikk er oppkvikkende og energigivende, men en skal ikke innta energidrikker ukritisk. Der er potensielle konsekvenser for kropp og helse. Det anbefales ikke at barn, gravide og ammede å drikke slike drikker, som det det blir opplyst om på boksen. Myndighetene oppfordrer at ungdom og barn ikke bør bruke mer koffein per kilo kroppsvekt enn 2,5 mg per dag. Veier du 50 kilo og ikke fylt 18 år, betyr det per dag maks 125 mg koffein.

    Forskjellige energidrikker inneholder 80 mg koffein på 2,5 desiliter bokser. Det viser at en boks om dagen er mer en nok. Allerede ved inntak på 500-600 mg koffein per dag kan gi deg tidlige symptomer på akutt forgiftning. Bivirkningene er nedsatt blodtrykk, kvalme, hodepine, magekramper, rask puls, rastløshet og ujevn hjerterytme. Mange funksjoner i kroppen blir påvirket på grunn av at sentralnervesystemet blir stimulert av koffein. Pulsen kan øke, får problemer med å soven om kvelden, og økning på urinproduksjonen. Magesaftproduksjonen øker også med koffein. Inntar vi koffein hver dag, utvikler vi fysisk avhengighet til det.

    Begynner du å drikke koffeindrikker, må du drikke mer og mer av dette fordi kroppen venner seg til koffeinet for å få den samme effekten som den førte drinken du drakk. Ønsker du å slutte har toleranseutvikling ført også til fysiske symptomer på abstinens dersom du slutter brått med inntak av koffein. Et kjent symptom på abstinens er hodepine. Energidrikker som inneholder mye koffein har også ofte mye sukker, det kan også gi følger for helsen.

    Energidrikk kan hjelpe deg med å maksimere treningen

    Er det bra med energidrikk før trening? Behovet for drikke, salter og energi avhenger av hvilken person du er, og hvordan du trener. En grei regel sier at inntak av drikke skal du starte tidlig med. Skal du trene mer enn en time skal du ikke holde opp å drikke en time før du begynner. Lurt å drikke jevnlig under treningen, og det beste er å drikke 2–3 ganger i timen. Ikke innta for mye væske omgangen, drikk mellom 0,2 og 0,25 liter om gangen for å unngå mageproblemer.Vann trenger kroppen, og det er det første den får behov for.

    Prestasjonsevnene begynner å synke etter cirka en times trening på grunn av mangel på drikke, alt etter hvor varmt det er. Etter 75-90 minutter trening trenger du tilførsel av karbohydrater. Hvis du vet at treningsøkten blir lengre enn det, bør du begynne å få i deg karbohydrater tidlig i økten, energidrikk med 6–8 prosent er akseptabelt.

    Salter slipper kroppen opp for først etter 1½ til 2 timers trening. Velg energidrikk tilsatt elektrolytter, eller ha en knivsodd salt i en vanlig energidrikk. På en varm sommerdag kan du trenge salt allerede etter én times hard trening.

    Les mer Les mindre

    Filter

    Varemerke
    Vis mer + Vis mindre -
    Kjønn
    Vis mer + Vis mindre -
    Bruksområde
    Vis mer + Vis mindre -
    Form
    Vis mer + Vis mindre -
    Størrelse
    Vis mer + Vis mindre -
    Tidspunkt for bruk
    Vis mer + Vis mindre -

    11 produkter

    per side

    11 produkter