×

Velkommen til Gymgrossisten!

0 0 kr
  • Fri fraktover 500:-
  • Gratis Retur
  • Prisløfte
  • Bonusprodukter

Sections

×
    Utfodringen: "Forbildet mitt er Arnold Schwarzenegger"

    Utfodringen: "Forbildet mitt er Arnold Schwarzenegger"

    Kim Bonsaksen veide 112 kg. En dag så han seg selv i speilet og innså hvor hvor heslig han følte seg. Han tok oppgjøret med seg selv og klarte å gå ned over 30 kg.
     
    Hvordan spiste du før?
    – "Dietten” min bestod stort sett av brus, sjokolade, smågodt, potetgull og diverse junkfood. Jeg rasjonaliserte bort hele problemet mitt med å tenke: “Andre gjør det, da kan jeg også” eller: “Det er virkelig ikke SÅ ille”. Jeg satt altfor mye i ro, mens jeg spilte spill på data. Jeg ble lat og passiv. Dårlig kosthold og lite bevegelse — da har man oppskriften på katastrofe.
     
    Hvordan endret du livsstil?
    – Jeg var deprimert og kom til et punkt hvor det gikk opp for meg at jeg bare satt og råtnet vekk. Det var som at noen satte et filter foran øynene mine og lot meg se hvordan situasjonen min egentlig var. Det jeg så gjennom filteret fikk meg nesten til å spy. I ukene som fulgte ble jeg stadig mer oppmerksom på hvor usunt jeg levde. Livet mitt dreide seg bare om å eksistere uten mål og mening. Jeg klarte ikke fortsette. Jeg måtte endre alt og det måtte skje nå!
     
    Fortell litt om hvordan du gikk frem da du endret kostholdet og hvordan du motiverte deg selv til å bevege deg mer!
    – Det første jeg gjorde var å lage en ærlig liste over alle usunne ting jeg spiste. Deretter byttet jeg ut disse matvarene med bedre alternativer. Et eksempel vil være å bytte ut sukkerholdig brus med appelsinjuice, eller enda bedre — vann. Tankegangen var at om jeg byttet ut en kjempedårlig matvare med noe som ikke var fullt så dårlig, så ville jeg tjene på det i lengden. Viljen til å bevege seg startet samtidig. Jeg hentet ned en stasjonær sykkel fra loftet og begynte å spinne på den hver dag, mens jeg så på tv-serier på dataen. Første uken med diett og trening var et helvete, helt til jeg så hvor mye jeg gikk ned i vekt på bare en uke (rundt to kg). Da var jeg helt i himmelen og var bestemt på at dette var noe jeg skulle klare. Etter dette ble det en avhengighetsskapende lek og etter hvert en hobby. Til slutt ble det en ny livsstil. 
     
    Hvordan er det i dag?
    Tanken om å forbedre seg og følelsen av å mestre det, er det som fortsatt holder meg gående. I dag trener jeg 5-6 dager i uken, hvor den sjette dagen er en intens kardio-dag. Jeg trener mye baseøvelser og jobber med eksplosivitet og teknikk. 
     
    Har du planer om å konkurrere?
    – Det hadde vært artig å delta i noe. Jeg har ikke mulighet til å konkurrere nå, på grunn av mye annet som må prioriteres først. Hvis jeg skulle ha stilt, så ville det blitt Classic Bodybuilding. Forbildet mitt er Arnold Schwarzenegger og jeg synes hans fysikk tilsvarer Classic Bodybuilding i dag. 
     

    Hvilke tips vil du gi til gutter som ønsker å endre livsstil?

     

    ► Bytt ut de dårlige matvarene til minst noe som er hakket bedre. Bygg deg gradvis opp derfra.
    ► Finn et program som funker for deg. Det trenger nødvendigvis ikke være verdens beste program, men noe som du kan forholde deg til. Hold deg til dette så godt som mulig.
    ►Tren med en partner eller med venner, men ikke med noen som holder deg tilbake eller er negative. Det er utrolig viktig!
    ► Ta med deg en treningsbok på trening. Skriv ned hva og hvor mye du gjør. På den måten vil du ha falkeblikk over akkurat hvor du står.
    ► Tell gjerne kalorier og prøv å holde styr på proteiner, karbohydrater og fett. Finn en prosentandel for disse kildene som passer deg.
     
     

    Hvilke tips vil du gi til gutter som ønsker å endre livsstil?

     

    ► Bytt ut de dårlige matvarene til minst noe som er hakket bedre. Bygg deg gradvis opp derfra.
    ► Finn et program som funker for deg. Det trenger nødvendigvis ikke være verdens beste program, men noe som du kan forholde deg til. Hold deg til dette så godt som mulig.
    ►Tren med en partner eller med venner, men ikke med noen som holder deg tilbake eller er negative. Det er utrolig viktig!
    ► Ta med deg en treningsbok på trening. Skriv ned hva og hvor mye du gjør. På den måten vil du ha falkeblikk over akkurat hvor du står.
    ► Tell gjerne kalorier og prøv å holde styr på proteiner, karbohydrater og fett. Finn en prosentandel for disse kildene som passer deg.

     

    Kims kosthold
    Proteinkilder  Mye kjøtt. Spesielt glad i kylling, rødt kjøtt og fisk. 
    Karbohydrater  Primært fra havregryn og knekkebrød uten hvetemel.
    Fett  Fett fra fet fisk, tran og omega 3 i kapsler. Spiser også litt nøtter. 
    Kim er nøye på kaloriinntaket. Akkurat nå er han i en periode hvor han bygger mer muskler. Han spiser 50% karbohydrater, 50% proteiner og 15-20% fett. Han justerer fra uke til uke på fettinntaket, ettersom hva vekta viser. Han spiser mer proteiner, hvis han justerer ned på fettet. 
     
    Om kim
    Navn  Kim Bonsaksen.
    Alder  22 år.
    Bosted  Narvik.
    Antall økter i uken  5-6. 
    Arbeid  PT og treningsveileder.

     

    Relevante artikler

    Velg knebeskyttere som passer deg