×

Velkommen til Gymgrossisten!

0 0 kr
  • Fri fraktover 500:-
  • Gratis Retur
  • Prisløfte
  • Bonusprodukter

Sections

×
    Treningsbelte: En guide

    Treningsbelte: En guide

     

    ”Skal jeg bruke belte eller ikke?” er et spørsmål som vil dukke opp i tankene til alle seriøse vektløftere på et eller annet tidspunkt. I denne artikkelen skal vi gå gjennom alt du må vite for å gi deg selv og andre et godt begrunnet svar på spørsmålet. Alt fra hvordan du bruker et belte, til de vanligste spørsmålene som angår formålet, fordeler og ulemper med å bruke et belte.

     

    Hvem bør bruke belte?

    Alle som har til hensikt å utføre knebøy eller markløft så mye som mulig har mye å hente fra et godt løftebelte.

    Å svare på spørsmålet om hvem som ikke bør bruke et belte, krever riktignok litt mer utredning.

    For det første: Du skal aldri bruke et belte hvis du har helseproblemer som kan forverres av beltet. Hvis du for eksempel har hjerteproblemer som kan forverres av økningen i blod- og buktrykket som oppstår når du bruker et belte, gjør du best i å la være å skaffe et. Hvis du er usikker på om en eventuell helsesituasjon kan påvirkes av et løftebelte eller ikke, er det tryggest å rådføre deg med en lege.

    For det andre: Ikke bruk et belte hvis det begrenser bevegeligheten din på noen som helst måte. Fordelene med å kunne utføre en øvelse med full bevegelsesfrihet vil mer eller mindre alltid overskride fordelene med et løftebelte.

     


    3 populære typene av belter. Beltespenne, borrelås, skinn eller neopren/nylon.

     

    Slik virker et løftebelte

    Når du spenner et belte stramt over buken din, begrenser det hvor mye magen kan ekspandere når du trekker luft ned i den. Det gjør at det intraabdominale trykket øker, noe som i sin tur gjør at ryggradsstabiliteten øker.

    Fordelen med økt ryggradsstabilitet er at de musklene du primært bruker i øvelsen, kan trekke seg sammen med mer kraft.

    Fordelen med økt ryggradsstabilitet er at de musklene du primært bruker i øvelsen, kan trekke seg sammen med mer kraft. Tenk deg at du for eksempel skal utføre en knebøy. Økt ryggradsstabilitet gjør at musklene i bena og rundt hoftene ikke begrenses av nervesystemet på samme måte som om du hadde løftet uten belte. Resultatet av det er at du:

    1) kan løfte tyngre vekter totalt sett

    2) kan håndtere tyngre vekter mens du opprettholder den høye bevegelseshastigheten

     

    Hvordan bruker jeg beltet?

    Når du skal ta på deg beltet, er det to ting du bør tenke på. Den første er hvor på magen du plasserer beltet, og den andre er hvor stramt du spenner beltet.

    Når du har funnet en komfortabel posisjon for beltet og spent det stramt nok, trekker du en stor mengde luft ned i magen, spenner den, presser den mot beltet og gjennomfører løftet.

    Hvordan du plasserer beltet, er i stor grad et spørsmål om hva du synes er behagelig og hvilken øvelse du skal utføre. I knebøy liker noen å plassere beltet rett over toppen av hoftebenet med en lett vinkling oppover, mens andre har beltet tvers over eller rettet nedover. For markløft skal beltet vanligvis ligge rett eller rettet oppover, da en nedovervinklet posisjon kan gjøre det vanskelig å finne en komfortabel startposisjon.

    Hvor stramt du spenner beltet, er også – til en viss grad – et spørsmål om hva du synes er komfortabelt. For knebøy er en god tommelregel å ha beltet så stramt spent som mulig, forutsatt at du klarer å trekke pusten ned i magen uten større anstrengelser. Det samme prinsippet gjelder for markløft, men med forbehold om at beltet ikke får begrense deg i startposisjon.

    Hva du bør se etter i et belte

    Ikke vær redd for å legge litt penger i beltet. Hvis du velger et lærbelte av god kvalitet, vil det som regel holde i flere år.

    Let etter et belte med en bredde på drøye 10 centimeter og en tykkelse på 10–13 mm. Hvis du er en konkurrerende styrkeløfter eller veldig seriøs når det gjelder mark- og knebøytreningen, kan det være hensiktsmessig å ha et belte til hver øvelse. Grunnen til det er at et for bredt belte kan gjøre startposisjonen i markløft ubehagelig. Hvis det er tilfellet, kan man skaffe seg et belte som er smalere foran enn bak til markløft.

    Hvis du ikke synes det er ukomfortabelt å bruke et bredere belte i mark, så gå for et bredere. Hvis du synes det virker overflødig med to belter, gå for et som er litt smalere foran.


    Du kan se vårt utbud av belter ved å klikke her.

     

    Oppsummering

    • Alle som vil løfte tyngre i knebøy og markløft, kan dra nytte av et belte.

    • Ikke bruk belte hvis du har helseproblemer som kan forverres av beltet.

    • Prøv deg fram for å finne en komfortabel posisjon og stramhetsgrad på beltet. Uansett preferanse bør beltet aldri begrense evnen din til å ta et dypt åndedrag.

    • Et bra belte holder lenge, så ikke vær redd for å bruke litt penger på det.

     

    Relevante artikler

    10 regler for å bygge muskler
    Topp 5 underarmsøvelser
    Markløft – hvorfor alle bør gjøre det!