×

Velkommen til Gymgrossisten!

0 0 kr
  • Fri fraktover 500:-
  • Gratis Retur
  • Prisløfte
  • Bonusprodukter

Sections

×
    Topp formen: Back Attack à la Bikini Fitness

    Topp formen: Back Attack à la Bikini Fitness

    Steintunge vekter former IFBB Bikini Pro Tawna Eubanks rygg. Men hun streber hele tiden etter å bli sterkere og å forbedre sin fysikk. Her er hennes beste øvelser for ryggmuskulaturen.
     
    Seriøst, sier Tawna Eubanks, jeg fryser fremdeles og det hjelper ikke at det er iskaldt ute. 25-åringen fra Texas hutrer i den svenske kulden, men 45 minutter senere høres det ikke mer gnål om at det er kaldt. Tawna tar skikkelig hardt i vektene og noen av de besøkende på Balance i Stockholm er nysgjerrige. Et par av dem kjenner henne igjen. Tawna er modell synlig i kampanjer for klesmerket Better Bodies verden over, men til og med i fitnessbransjen snur folk seg etter henne. Da hun under sitt Sverigebesøk la ut en selfie på Instagram med seg selv på et gigantisk reklamebilde i bakgrunnen, tok det ikke lang tid før selveste Mr. Olympia Phil Heath kommenterte det. ”Nice pic!”, skrev han. 
     

    Scenevant siden barndommen

    Det var for fem år siden at Tawna for første gang satte sin fot på gymmen …destination i Dallas. Hun leide inn eieren, Greg McCoy, som PT, og det var han som raskt innså at hun hadde det som skulle til for å lykkes i IFBB Bikini Pro, også kalt Bikini Fitness. Tawna likte ideen og hadde erfaring fra scenen allerede som barn. Som fire-åring konkurrerte hun i skjønnhetskonkurranser. Greg la opp et treningsprogram og nærmest doblet matporsjonene hennes. Det ga resultater: I juni 2010 konkurrerte Tawna for første gang og det ble seier ved første forsøk. I 2011 fikk hun IFBB-proffkortet. I dag er Greg forresten hennes forlovede og de skal gifte seg i nær fremtid, som Tawna sier.
     
    – For å vinne Ms. Bikini Olympia må jeg legge på meg mer muskelmasse. Derfor skal jeg trene tungt og bulke nå. Hun legger til at hennes jobb er å stadig forbedre fysikken. Sporten handler også om å jobbe med sine svakheter og håndtere motgang. Både når det gjelder konkurranse og trening. Å lære av sine feil.
     

    Legger på flere vektskiver

    Tawna vokste opp i en liten by i det sentrale Texas. Hun prøvde alle sporter hun kom over. Foreldrene heiet ivrig på henne og er den dag i dag hennes største fans. Hun trener fem dager i uken, og øktene er fra en og en halv til to timer lange.
     
    – Jeg legger på flere vektskiver hver uke og løfter tungt for å fortsette å utvikle meg, sier hun.
     
    Som IFBB Bikini Pro sikter Tawna først og fremst på å bygge en fin rumpe, men mener at hun elsker å trene rygg. Den er praktisk talt halve kroppen, og uten en veltrent rygg kommer fysikken aldri til å bli symmetrisk. For til syvende og sist er det perfekt symmetri mellom muskelgruppene som er nøkkelen til å lykkes i sporten. 
     
    1. Stangroing

    FOKUS  En øvelse som tar ordentlig på den øvre delen av ryggen.

    ►BRA FOR  Tykkelse og styrke i hele ryggen. 

    ►UTFORDRINGEN  Klem sammen skulderbladene slik at du får muskelkontakt. Hold ryggen rett og spenn magen, beveg armene bakover i en rett linje til stangen berører magen.

    ►VARIASJON  Du kan veksle mellom underhåndsgrep og overhåndsgrep.

    ►SETT & REPS  3 sett med 10–12 repetisjoner. 

    ►VEKT  45 kilo.


     
    2. Brede latsdrag
    FOKUS  Den øvre delen av ryggen, skuldre og armer.

    ►BRA FOR  Øvelsen gir volum i latsen og tar også på skuldrene og på biceps.

    ►UTFORDRINGEN  Dra ned skuldrene og dra med latsen, ikke med skuldrene. Len deg forsiktig tilbake og hold ryggen rett. Klem skulderbladene i den nedre posisjonen og slipp kontrollert opp til armene er helt utstrakte.

    ►VARIASJON  Du kan veksle mellom overhånds- og underhåndsgrep. Underhåndsgrep tar mer på nedre del av latsen og overhåndsgrep tar mer på øvre og mellomdelen av ryggen.

    ►SETT & REPS  4 sett med 15–20 repetisjoner.

    ►VEKT  40 kg.
     
    3. Kabelroing 
    ►FOKUS  Denne øvelsen tar svært godt på den mellomste delen av ryggen mellom skulderbladene.
    ►BRA FOR  Roing gir styrke og former ryggen.
    ►UTFORDRINGEN  Klem skulderbladene i sittende posisjon og strekk ut ordentlig idet du er fremoverlent. Hold ryggen rett og spenn magen. Rett blikket fremover.
    ►VARIASJON  Du kan variere hvor høyt du fører stangen, høyere opp mot brystet tar mer på øvre del av ryggen og mot magen tar mer på den nedre delen.
    ►SETT & REPS  4 sett med 10–12 repetisjoner.
    ►VEKT  55 kg.
     
    4. Chins

    FOKUS  Øvelsen øker styrken i hele ryggen og i biceps.

    ►BRA FOR  Å bli sterk i rygg og biceps og for å utvikle ryggmuskulaturen. 

    ►UTFORDRINGEN  Chins handler om både styrke og teknikk. Dra først opp med biceps, men skift raskt over til å dra opp med ryggen for å komme over stangen.

    ►VARIASJON  Bruk gummibånd hvis du har vanskeligheter med å gjøre chins på egenhånd. Om det føles for lett, heng på vekter i et vektbelte og øk vekten når du kommer over ti repetisjoner. Du kan variere hvor bredt du holder.

    ►SETT & REPS  3 sett til failure.

    ►VEKT  Kroppsvekt.
     
    Tawnas beste tips
    for å komme i gang

    Skaff deg en PT! Han eller hun pusher, men viser også hvordan øvelsene skal utføres. Alt går an å finne ut på egenhånd, men man sparer tid på å gjøre ting riktig fra starten av.
     
    Tawnas treningsprogram
    MANDAG  Bein. 

    TIRSDAG  Skuldre, triceps, mage.

    ONSDAG  Kardio.

    TORSDAG  Bein. 
    FREDAG  Rygg, biceps, bryst.

    LØRDAG OG SØNDAG  Hvile.
     
     
    Kosttilskudd

    ”Kosttilskudd holder kroppen frisk og hjelper meg med å beholde og bygge muskler.”

    • BCAA 
     
    Tawnas mat
    Basen er grønnsaker, kylling og kjøtt med komplekse karbohydratkilder som havregryn, poteter og ris. Når hun er off-season tillater hun seg iblant å kose seg med Ballerinakjeks. Pop-Tarts.
     
    oM tAWNA
     
    NAVN  Tawna Eubanks.

    ALDER  25 år.

    BOR  Dallas, Texas.

    FAMILIE  Forlovet med Greg McCoy som eier supergymmen …destination. 

    HØYDE  175 cm. 

    VEKT  53 kg (on-season), 57 kilo (off-season).

    BESTE MERITTER  3 seiere på IFBB-proff-touren. 8. plass på IFBB Olympia 2014.

    INSTAGRAM  @Tawnareubanks
     
     
     
     
     

    Relevante artikler

    10 regler for å bygge muskler
    Topp 5 underarmsøvelser
    Markløft – hvorfor alle bør gjøre det!