×

Velkommen til Gymgrossisten!

0 0 kr
  • Fri fraktover 500:-
  • Gratis Retur
  • Prisløfte
  • Bonusprodukter

Sections

×
    Slik måler du styrken din

    Slik måler du styrken din

    Det er flott å se atletisk eller muskuløs ut, men som idrettsutøvere bør vi også være opptatt av å yte best mulig uansett hvilken idrett vi driver med. Styrke er en fordel, uansett om det er basketball, fotball eller noe annet. I basketball kan styrke hjelpe deg å avslutte gjennom kontakt, bidra til at du får en bedre posisjon i tresekundersfeltet, eller sørge for at du kommer litt høyere når du hopper opp for å ta en retur eller dunke. I amerikansk fotball kan økt styrke hjelpe deg med å bryte deg fri fra taklinger eller lettere felle en annen spiller. I denne artikkelen viser vi deg hvordan du kan teste styrken og finne ut hvordan du ligger an.

     

    Øvelsene

    Har du lagt merke til at idrettsutøverne på en «draft combine» (samlinger der amerikanske idrettsutøvere viser seg fram for talentspeidere) alltid tar benkpress? Standard er å gjennomføre øvelsen med 100 kg på stangen, og målet er å fullføre så mange repetisjoner som mulig. Derfor er benkpress den første øvelsen vi anbefaler. Mange ser på benkpress som en brystøvelse, men det er egentlig en sammensatt bevegelse som omfatter bryst, armer, skuldrer og kjerne. Den andre øvelsen du bør gjøre, er knebøy. Da får du testet styrken i den nederste delen av kroppen. Den siste testen vi anbefaler, er pull-ups med bredt grep. Da får du testet trekkstyrken, som primært ligger i ryggen og biceps.

    I visse sammenhenger fungerer det bra å bruke en standardvekt, men idrettsutøvernes egen kroppsvekt spiller også inn. Ut fra målet med denne artikkelen anbefaler vi at du måler styrken i forhold til kroppsvekten din.

     

    Testene

    Har du bestemt deg for å teste styrken? Huk tak i en treningspartner som kan følge deg på benken, og sett i gang! Hvis du kan fullføre 1–3 repetisjoner med din egen kroppsvekt i benkpress, er du antakelig nybegynner, eller så har du ikke prioritert styrke. Hvis du kan løfte 1,5 ganger din egen kroppsvekt, har du definitivt jobbet med å øke styrken og kan skilte med en ganske imponerende benkpress, men det er fortsatt rom for forbedring. Når du løfter 2 ganger kroppsvekten din, da viser du seriøs styrke, og folk som ser deg ta benkpress, vil gjøre store øyne.

    I likhet med benkpress måles knebøystyrke mot kroppsvekt. Hvis du kan ta 1,25 ganger din egen kroppsvekt i knebøy, kan du godt prioritere styrketrening. Hvis du kan ta 1,75 ganger din egen kroppsvekt, er du sterk og har nådd et akseptabelt styrkenivå, men du kan fortsatt bli bedre. Kan du ta 2 ganger din egen kroppsvekt i knebøy, er det, akkurat som med benkpress, ingen tvil om at du er sterk.

    Også pull-up-testen er delt inn i tre nivåer – denne gangen basert på hvor mange repetisjoner du kan fullføre med din egen kroppsvekt. Hvis du kan fullføre 6–8 strake kroppshevinger, er det ingen tvil om at du trener, men det kanskje en stund siden sist. Hvis du kan fullføre 12 repetisjoner, har du definitivt jobbet med trekkstyrken. Og endelig, kan du fullføre 20 repetisjoner, fortjener du ros for trekkstyrken. Du er kanskje roer?

     

    Se tabellen nedenfor for en rask guide til de tre styrketestene.

    Øvelse

    Nybegynner

    Middels trent

    Viderekommen

    Benkpress

    Kroppsvekt x 1–3 repetisjoner

    1,5 x kroppsvekt x 1–3 repetisjoner

    2 x kroppsvekt x 1–3 repetisjoner

    Knebøy

    1,25 x kroppsvekt

    1,75 x kroppsvekt

    2 x kroppsvekt

    Pull-up

    Kroppsvekt x 6–8 repetisjoner

    Kroppsvekt x 12 repetisjoner

    Kroppsvekt x 20 repetisjoner

     

    Verdiene som er oppgitt i denne artikkelen, er ment som et sammenligningsgrunnlag. Har du nådd det høyeste nivået i hver test? Flott! Fortsett å pushe deg selv og prøv å nå nye mål! Hvis du befinner deg i midtsjiktet, har arbeidet gitt resultater. Fortsett å gjøre en innsats, så vil du fortsette å bli sterkere. Skulle du befinne deg i bunnsjiktet, er det ingen grunn til å deppe. Fortsett å trene med fokus på økt styrke: Gjennomfør sett med færre repetisjoner og høyere vekter, så kommer resultatene. Uavhengig av hvilket sjikt du befinner deg i hver av øvelsene, er det viktig å øke det generelle treningsvolumet for å gjøre fremskritt.

     

    Foreslåtte produkter

    Mass-Tech Extreme >>

     

    Om skribenten

    Gymgrossisten com

    Gymgrossisten com

    Gymgrossisten.com är Nordens ledande Internetbutik inom träning och kosttillskott. Här finner idrottsmän högkvalitativa kosttillskott och sportprodukter.

    Relevante artikler

    Velg knebeskyttere som passer deg
    Kost og helse