×

Velkommen til Gymgrossisten!

0 0,00 kr
  • Fri fraktover 500:-
  • Gratis Retur
  • Prisløfte
  • Bonusprodukter

Sections

×
    Rett eller galt: Kostholdsmytene

    Rett eller galt: Kostholdsmytene

    Kostholdsmytene florerer på treningssentre. Vi bestemte oss for å finne ut av det.

     

    Søtningsmiddel kan forenkle vektnedgang 

    Sant Dette kan virke som en direkte kontrast i forhold til budskapet vi bombarderes med til daglig, men er faktisk helt sant. Ifølge en meta-analyse som ble publisert i 2014 i American Journal of Clinical Nutrition går man ned i vekt hvis man erstatter sukker med lavkalorisk søtningsmiddel. Dette er basert på 15 kontrollerte studier der man analyserte alt fra kroppsvekt, BMI, fettmasse til midjemål. Å bytte ut den sukkersøte drikken med en light-variant gjør deg med andre ord ikke tjukk – tvert imot!

     

    ►Raske karbohydrater gjør at man sovner raskere

    SANT Nå er det ikke slik at sovemidler snart får konkurranse av raske karbohydrater. Men i 2007 ble det publisert en studie på unge menn som spiste et måltid med høy GI fire timer før leggetid. Disse unge mennene sovnet raskere enn da de fikk et måltid med lav GI. Effekten antas å skyldes at karbohydrater med høy GI vil føre til større produksjon av serotonin, noe som gjør oss søvnige. Samme effekt ble imidlertid ikke observert da måltidet ble inntatt en time før leggetid.

     

     

    Tøying reduserer stølhet

    Usant  Vi vet alle hva stølhet er og at denne hemmende smerten oftest oppstår dagene etter en hard benk- eller bøyøkt. Mange tror at tøying i slutten av økten kan redusere eller helt forebygge stølhet. Dette er ikke sant. I en review-artikkel fra 2011 publisert i Chochrane Database of Systematic Reviews ble dette gransket i tolv studier. Studiene undersøkte hvordan tøying før økten, etter økten eller begge deler påvirket stølhet. Konklusjonen var at tøying ikke resulterte i noen relevant smertereduksjon.

     

    Kompresjonsklær kan forbedre restitusjonen

    Sant  Forestillingen om at kompresjonsklær kan forbedre restitusjonen etter harde treningsøkter fikk nylig støtte i en meta-analyse publisert i British Journal of Sports Medicine. Meta-analysen inneholdt tolv studier der kompresjonsklær ble brukt etter eller under og etter trening. Analysen viste at kompresjonsklær kunne redusere stølhet, påskynde restitusjonen av styrke samt redusere muskelskader.

     

    Styrketrening gjør deg ubevegelig

    Usant  En av de kanskje vanligste misforståelsene når det kommer til styrketrening er at musklene kronisk trekker seg sammen og begrenser bevegeligheten. Eksakt hvor myten kommer fra er uklart, men det stemmer ikke. Det er heller det motsatte som stemmer. Det er faktisk slik at mange studier har vist at styrketrening der øvelsene utføres i fullt bevegelsesmønster har en positiv effekt på bevegeligheten.

    Relevante artikler

    Slik fungerer det: Fettforbrennere