×

Velkommen til Gymgrossisten!

0 0 kr
  • Fri fraktover 500:-
  • Gratis Retur
  • Prisløfte
  • Bonusprodukter

Sections

×
    Sant eller usant?

    Sant eller usant?

    Mytene om kosthold og trening florerer i treningsstudioene. Vi bestemte oss for å rydde opp i det.
     

    Å posere ”kraftfullt” kan øke testosteronnivåene

    
Sant  Når du spenner musklene, så spenn skikkelig! En studie som ble publisert i 2010 viste at man ved å holde to kraftfulle poseringer i ett minutt for hver posering, kan øke testosteronnivåene og samtidig minske kortisolnivåene. Ikke-kraftfulle poseringer hadde motsatt effekt. Det som karakteriserte de kraftfulle poseringene var at de var åpne (armer og/eller bein ble holdt ut fra kroppen) og gjorde at deltakerne tok stor plass.

     

    Å spise foran TVen gjør at man spiser mer

    Sant  En meta-analyse (en samling av flere studier) publisert i American Journal of Clinical Nutrition 2012 viste at matinntaket økte dersom personene fikk se på TV samtidig som de spiste. En av forklaringene til dette er at TV-titting distraherer oss, noe som fører til at vi ikke får med oss hvor mye vi har spist. Dette gjelder så klart bare om man har tilgang til ting å spise der man sitter. TV-titting vil ikke føre deg bort til kjøleskapet for å hente mer mat uten at du er klar over det. Men kanskje er det verdt å tenke på hvis du forsøker å begrense matinntaket. Det kan også være et godt knep for deg som kjemper med å få i deg mer mat.
     

    Høyt proteininntak under bulk er fordelaktig

    Sant  Ifølge en ny studie er et proteininntak på ca. 25 % av den totale energien (sammenlignet med ca. 15 %) fordelaktig ved vektoppgang. Forskerne så signifikante forskjeller i muskelmasse og fettmasse etter bare to uker, med fordel for høyproteingruppen (mer muskler og mindre fett). I høyproteingruppen ble det i tillegg målt positive verdier for flere helsemarkører, slik som lever- og blodlipider.
     

    Skyll munnen med karbohydrater og øk prestasjonene


    Sant  Det holder å bare skylle munnen med karbohydrater for å få en positiv effekt på prestasjonene. Denne metoden har effekt både med søte karbohydrater og med ikke-søte karbohydrater, men ikke med søtningsmidler som er tomme for energi. Det viser også at søtsmak ikke har noe med saken å gjøre. Siden vi ikke svelger karbohydratene må en forbedret prestasjon være avhengig av noe annet enn at de kun tilfører energi. En hypotese er at karbohydratene bare gjennom å være i munnen, aktiverer ulike områder i hjernen, noe som igjen fører til forbedret prestasjon.
     

    Langvarig bruk av kreatin er farlig

    USANT  For friske personer er kreatin helt ufarlig. Den lengste kreatinundersøkelsen hadde en varighet på fem år og kunne ikke påvise noen negative effekter. En bivirkning enkelte (omtrent 5 %) opplever av kreatin er urolig mage. Dette går det imidlertid an å unngå ved å ikke ta for store doser på en gang samt ved å la være å ta kreatinet på tom mage.

    Relevante artikler

    Slik fungerer det: Fettforbrennere