×

Velkommen til Gymgrossisten!

0 0 kr
  • Fri fraktover 500:-
  • Gratis Retur
  • Prisløfte
  • Bonusprodukter

Sections

×
    Rett eller galt: Treningsmytene

    Rett eller galt: Treningsmytene

    Mytene lever sitt eget liv på treningssenteret. Her oppklarer vi ett og annet.

     

    Det er bedre å ta kreatin etter treningen enn før.

    Riktig  I august 2013 kom en studie som viser at det skjer større endringer i kroppssammensetning og muskelstyrke hvis man tar kreatin etter treningen sammenlignet med før. Tilsett altså 3–5 g kreatin i proteindrikken etter treningen for å forbedre treningsresultatene.
     

    Den vanligste næringsmangelen er mangel på D-vitamin. 

    Riktig  D-vitamin forekommer sjelden i større mengder i maten vi spiser. Isteden må vi stole på kroppens egen produksjon som skjer når UV-stråler fra solen treffer huden, noe som fører til at kolesterol omdannes til D-vitamin. Folk i Norden er ekstra utsatte fordi vi ikke får like mye sol som mange andre, og tilskudd av D-vitamin kan derfor være bra. Nylig ble RDI (anbefalt daglig inntak) for D-vitamin økt fra 7,5 µg til 10 µg.
     

    Koffein er vanndrivende under trening. 

    Galt  Koffein beskrives normalt som et mildt vanndrivende middel, men det gjelder ikke under trening. I studier ser man ingen forskjell i produksjonen av urin mellom personer som drikker koffeinholdige drikker, og personer som drikker annen væske.
     

    Høyt inntak av protein skader nyrene.

    Galt  Det er lenge blitt sagt at et høyt inntak av protein skader nyrene fordi de må filtrere flere restprodukter fra proteinet. Det er ikke riktig. Forskning har i flere tilfeller vist at nyrene tilpasser seg det økte inntaket av protein og overhodet ikke tar skade av dette. Unntaket er hvis man i utgangspunktet har nedsatt nyrefunksjon.
     

    Kroppen tar lettere opp protein fra et kokt egg enn et rått.

    Riktig  Det finnes en studie som viser at kroppen klarer å ta opp 94 prosent av proteinet i et kokt egg, men bare 35 prosent i et rått. Ikke nok med at proteinopptaket er bedre, man reduserer/fjerner også risikoen for salmonella.
     
     
     
     

    Relevante artikler

    Slik fungerer det: Fettforbrennere