×

Velkommen til Gymgrossisten!

0 0 kr
  • Fri fraktover 500:-
  • Gratis Retur
  • Prisløfte
  • Bonusprodukter

Sections

×
    Kosttilskuddskolen: PWO

    Kosttilskuddskolen: PWO

    Forkortelsen PWO står for ”Pre-Workout” og er et fellesnavn for de produkter som inntas med prestasjonsfremmende formål innen fysisk aktivitet.

    Sammenlignet med for eksempel proteinpulver, gainers og vitamintilskudd er PWO et relativt nytt fenomen på sportsernæringsmarkedet. Dette er et fenomen som de siste årene har utviklet seg til å bli en av de mest populære produkttypene, i alle kategorier, blant konsumenter. Grunnen til dette er enkel: en god PWO gir umiddelbar effekt og gjør at du orker å trene hardere og prestere bedre, uansett om det gjelder å løfte tungt, hoppe høyt eller løpe langt.
     

    Velg riktig produkt

    Det finnes nesten like mange treningsvarianter som det finnes personer som trener. Derfor er det viktig å kunne navigere riktig i PWO-jungelen og finne et produkt som egner seg for ens individuelle forutsetninger. Hvis man gjør en forenklet oppsummering, kan man si at en PWO har tre ulike grunnegenskaper: fremkalle fokus, fremme pump og forbedre utholdenhet.

    For at du skal kunne velge riktig PWO, må du altså først og fremst komme fram til hvilken av disse egenskapene som passer best for deg. Hvis du ofte kjenner deg trøtt og ukonsentrert før treningsøkten din, bør du lete etter et fokusorientert produkt. Hvis du egner deg til tung styrketrening og streber etter en god muskelkontakt, kan noe pump-fremmende være til stor glede. Og hvis du har for vane å trene lange lavintensive økter, er et utholdenhetsrettet produkt helt klart å foretrekke.

    I de fleste tilgjengelige alternativene på markedet har man forsøkt å balansere alle disse egenskapene for å skape et så komplett produkt som mulig. Mengdeforholdene mellom de ulike ingrediensene, hvilke til syvende og siste utgjør egenskapene, kan dog variere en hel del fra produkt til produkt. Derfor er det viktig at du gransker innholdsfortegnelsen før du bestemmer deg for hvilken PWO du velger å kjøpe.

    I tabellen nedenfor er det koblet to nøkkelingredienser til hvert segment, og i parentes angitt hvilket mengdeintervall respektive ingrediens bør forekomme i for å gi en akseptabel effekt.

    Fokus

    Pump

    Utholdenhet

    Koffein (200-300 mg)
    BCAA (6 -10 g)

    L-Arginin (3-5 g)
    Agmatinsulfat (0,5-1 g)

    Beta-alanin (2-3 g)
    Citrullin malate (3-5 mg)

     

    Hvordan fungerer det?

    Å redegjøre for den biologiske virkningsmekanismen hos alle PWO-ingredienser på markedet, ville innebære en stor mengde tung og langtekkelig lesning. I stedet forsøker jeg å fatte meg kort og fokusere på de vanligste komponentene.

    • Kreatin - Øker mengden kreatinfosfat i muskelen. Kreatinfosfat fungerer som en rask energikilde ved høyintensiv trening.
       
    • Koffein - Øker våkenheten og forbedrer konsentrasjonsevnen ved å stimulere det sentrale nervesystemet.
       
    • L-Arginin - Øker mengden nitrogenmonoksid i blodet. Nitrogenmonoksid øker i sin tur blodstrømmen til arbeidende muskler, hvilket fremkaller ”pump”.
       
    • Beta-alanin - Øker mengden carnosin i muskelen. Carnosin fungerer som en buffer mot melkesyre og gjør at du kan trene lengre før pH-verdien i muskelen blir lavt.
       
    • BCAA – Minsker produksjonen av den sedative signalsubstansen serotonin ved å senke konsentrasjonen av dens forstadium, L-Tryptofan, i blodet.

       

    Hvordan inntas PWO?

    Akkurat som navnet antyder er Pre-Workout et produkt som inntas før trening. Men hvor lang tid før? Det kan variere fra produkt til produkt, men det er vanligvis svært lite. Den fremste parameteren å ta hensyn til her er snarere hvordan du selv ønsker å oppleve effekten.

    Det finnes imidlertid tilfeller og forutsetninger hvor du helt og holdent bør avstå fra å bruke PWO

    Standardanbefalingen når det kommer til timing av ens inntak, er 30 minutter før fysisk aktivitet. På denne måten rekker alle aktive ingredienser å tas opp og begynner å virke omtrent når du kommer ut av garderoben. Det vil si full rulle fra første repetisjon, i det første settet, på den første øvelsen. Visse foretrekker dog at effekten frigjøres først litt lengre ut i økten, når man normalt sett begynner å bli sliten og svekket. Da bør du i stedet drikke din PWO nærmere treningsstart, for eksempel sammen med din BCAA som også skal inntas på dette stadiet for best effekt.

    Det finnes imidlertid tilfeller og forutsetninger hvor du helt og holdent bør avstå fra å bruke PWO. Personer som er følsomme eller intolerante mot de ingrediensene som forekommer i produktene, anbefales naturligvis å avstå fra PWO, akkurat som barn under 18 år samt gravide og ammende kvinner. Av forklarlige grunner skal PWO også unngås i nær tilknytning til sengetid ettersom det normale koffeininnholdet ellers kan gjøre det vanskelig å sovne. Hvis du regner baklengs fra det klokkeslettet du planlegger å legge deg, bør du sørge for å ha et tidsrom på minst fem timer til tidspunktet for ditt PWO-inntak.

    Tenk også på at enkelte PWO-produkter skal blandes med en viss forsiktighet da de inneholder bikarbonat og kan skumme kraftig ved voldsom risting.

    Se hele utvalget av PWO / Pre-Workout produkter ved å klikke her.

     

    Relevante artikler

    Finn frem i proteinjungelen
    BOOST DIN RESTITUSJON