×

Velkommen til Gymgrossisten!

0 0 kr
  • Fri fraktover 500:-
  • Gratis Retur
  • Prisløfte
  • Bonusprodukter

Sections

×
    Kosttilskuddskolen: Gainer

    Kosttilskuddskolen: Gainer

    Gaineren er historisk en av de mest brukte kosttilskudd i alle kategorier. Og det er en helt logisk forklaring på hvorfor - det er et produkt som gjør hva det skal. 

    Den siste tiden har gaineren fått endel ufortjent kritikk. En kombinasjon av dagens trender, for eksempel LCHF-bølgen og påvirkning fra sosiale medier har gjort at karbohydratrike produkter designet for vektøkning ikke har vært en trendsetter. Men en gainer brukt riktig kan være et uvurderlig verktøy i din søken etter resultater på treningsstudioet. La oss fortelle deg hvorfor!

     

    tHE BASICS

    Først av alt, hva er en gainer? Som du sikkert kan forestille deg er ordet i seg selv av amerikansk opprinnelse. Kort sagt kan man si at det er en samlebetegnelse for kalori-intensive kosttilskudd med hensikt å oppnå vektøkning og forbedre restitusjonen.

    Basen av en "standardgainer" består vanligvis av energigivende karbohydrater og protein. I noen tilfeller suppleres disse makronæringsstoffer med vitaminer og mineraler for å gi en mer fullstendig næringsprofil, og noen ganger til og med fettkilden MCT (medium-chain triglyserider) for å gi en høyere kaloriinnhold. Men det er nettopp karbohydrater og protein som er den egentlige stjernene i showet, de andre ingrediensene er mer eller mindre statister i sammenhengen. Med noen få unntak er karbohydrater og protein i gainers av maltodekstrin og myseprotein. To raske og rimelige kilder ideell for formålet.

     

    Hvorfor ta Gainer?

    Å endre sin kroppssammensetning handler i utgangspunktet om enkel matematikk. For å deffe og miste fett må du spise færre kalorier enn du forbruker. Og omvendt for å bulke og få muskelmasse må du spise mer kalorier enn du forbruker.
     
    (For å finne ut kaloriforbruk, er det noen forskjellige regler for aritmetikk, en av de mest aksepterte er Mifflin St Jeor ligningen.)
     

    Hvor stort kalorioverskudd du bør være på bestemmes av hvor fort du ønsker å gå opp i vekt. Det er derimot ikke anbefalt å gå opp for fort da det vanligvis fører til en stor økning i fettmasse. Det sies at 300-500 kcal om dagen er et passende overskudd. Det gir vektøkningshastighet på ca 0,3-0,5 kg per uke.

    Mange mener at det går like bra å spise mer "vanlig mat", og det gjør det. I teorien.

    En enkel og billig måte å øke sitt kaloriinntak er å legge til en gainer i sitt daglige kosthold. Mange mener at det går like bra å spise mer "vanlig mat", og det gjør det. I teorien. Rent praktisk så er det enklere å ta med seg en shaker med pulver og vann enn å bære med seg ekstra matbokser overalt. Dessuten er en porsjon gainer billigere.

     

    Raske karbohydrater og protein

    Til tross for den rådende frykten for karbohydrater finnes det store fordeler med å ha et sunt forhold til det. Karbohydrater er nemlig det viktigste drivstoffet som kroppen bruker under høy intensitet (anaerob) aktivitet. For å være i stand til å trene hardt du må ha fylt på karbohydratlageret.
    Karbohydratene i en gainer er ofte av det raskere slaget. Det vil si at de har en høy GI-verdi og dermed raskt absorberes i kroppen. Dette gjør at en gainer er godt egnet i perioder hvor du trener ekstra hardt og / eller streber etter å gå opp vekt.
     
    Når du ønsker å trene hardt med hensikt å bygge muskler stiller du høyere krav til mengden protein du behøver. Proteinet er muskelens byggestein og en tommelfingerregel er å innta 2 g protein per kilo kroppsvekt hver dag. Det er et bevist sikker og effektiv mengde for å maksimere muskelvekst.
    Myseprotein er strålende på mange måter. Ikke minst fordi det har en høy biologisk verdi og tas raskt opp i kroppen. At produkter med myseprotein smaker som oftest veldig bra er en velkommen bonus. Dessuten har myseprotein en naturlig høy konsentrasjon av de vekststimulerende forgrenede aminosyrer (BCAA).

     

    OPPSUMMERING

    ► En gainer er et produkt for vektøkning og restitusjon 

    ► Vektøkning oppstår ved kalorioverskudd

    ► En gainer kan med fordel drikkes i forbindelse med trening

    ► Karbohydrater er musklenes drivstoff ved intensiv trening

    ► Protein er musklenes byggestener

    ► Se våre mest populære gainere her

     

    Relevante artikler

    Finn frem i proteinjungelen
    BOOST DIN RESTITUSJON