×

Velkommen til Gymgrossisten!

0 0 kr
  • Fri fraktover 500:-
  • Gratis Retur
  • Prisløfte
  • Bonusprodukter

Sections

×
    Energibehovet ditt

    Energibehovet ditt

    Du kan enkelt få et mål på din hvilemetabolisme(RMR) hvis du setter dine verdier i formelen under. RMR-verdien skal du multiplisere med en såkalt PAL verdi (aktivitets koeffisient) som er faktoren for ditt aktivitetsnivå. Til sammen gir disse et estimat på ditt energibehov.

     

    RMR (Hvilemetabolisme)

    Menn: BMR = 10 x kroppsvekt i kg + 6.25 x lengde i cm - 5 x alder + 5
    Kvinner: BMR = 10 x kroppsvekt i kg + 6.25 x lengde i cm - 5 x alder - 161

     

    Formelen beregner hvilemetabolismen din i kcal
    (10 x __ kroppsvekt i kg) + (6,25 x __ lengde i cm) - (5 x __ alder) - 161
    (Miffin-St jeor) formlen er tilpasset for kvinner..

     

    PAL (Aktivitetskoefficienten)

    Fritidsaktivitet

    Lett arbeid

    Middels arbeid

    Hardt arbeid

    Ingen aktivitet

    1,3

    1,5

    1,7

    Uregelmessig aktivitet

    1,5

    1,7

    1,9

    Daglig aktivitet

    1,7

    1,9

    2,1

    Veldig aktiv- konkurransenivå

    1,9

    2,1

    2,3

     

     

     

     

     

     

     

     

    Energibehov i kcal for ulike aktiviteter

    Aktivitet

    Kcal / time

    Sittende arbeid

    50

    Rengjøring

    200

    Turgåing

    300          

    Dans

    300

    Svømme (20 m/min)

    350

    Håndverksarbeid

    400

    Aerobics

    500

    Sykling (16 km/h)

    500

    Løping (10 km/h)

    960

    Løping (16 km/h)

    1140

    Styrketrening (middels)

    300

    Styrketrening (tungt)

    500

     

    Legg merke til at den verdien du får fram er en omtrent verdi på ditt energibehov Alle kropper fungerer ulikt og du lever sikkert ikke likt hver dag. Vektendring skjer ikke fra dag til dag, og et energioverskudd kan kompenseres med energiunderskudd en annen dag. Den eneste måten for deg å vite at du er i energibalanse er å følge vektutviklingen din over tid. Vei deg eller mål resultatene dine en gang pr uke, juster kost og treningsopplegg deretter.

     

    Relevante artikler

    Velg knebeskyttere som passer deg