×

Velkommen til Gymgrossisten!

0 0,00 kr
  • Fri fraktover 500:-
  • Gratis Retur
  • Prisløfte
  • Bonusprodukter

Sections

×
    5 klassiske prestasjonfremmere

    5 klassiske prestasjonfremmere

    Prestasjonsøkere som produktkategori er både interessant, populær og vanskelig å navigere i. I denne artikkelen presenterer vi fem klassiske prestasjonsfremmere som aldri vil gå av moten.
     

    En prestasjonsfremmer kan enten bestå av en enkelt ingrediens, for eksempel kreatin, eller en kombinasjon av flere ingredienser. Produkter med en kombinasjon av ingredienser er populært kalt PWO (Pre Workout).

    Det finnes et hav av substanser som er beregnet på å perfeksjonere dine evner til å løfte tungt, løpe fort eller sykle langt – substanser som er relativt ferske på markedet, og substanser som har blitt studert i uminnelige tider.

    Det brede spekteret av ingredienser og effekter gjør prestasjonsfremmere til et mildt sagt vanskelig produktsegment å navigere i.

     

    Kreatin

    Kreatin kan betraktes som prestasjonsfremmernes forløper. Forskning på kreatin begynte før sportsernæringsbransjen fikk sitt gjennomslag, og det finnes studier utført på mennesker fra nesten 100 år tilbake. Kreatin har vært gjenstand for flere diskusjoner opp gjennom årene og har blitt beskyldt for både det ene og det andre, der den vanligste anklagen har vært at det forårsaker nyre- og leverskader. Ingen av disse påstandene har vist seg å være sanne, og i dag betraktes kreatin som et risikofritt kosttilskudd for friske personer.

    Kreatin forbedrer prestasjonsevnen i kortvarige og eksplosive aktiviteter, som styrketrening og sprint. For å forstå hvordan kreatin virker, må man ha innsikt i hvordan musklene forbruker energi.

    Den mest grunnleggende energiformen i musklene er ATP, adenosintrifosfat. ATP er et molekyl som inneholder tre fosfatgrupper. Når musklene settes i arbeid, får de energi ved å bryte løs en av fosfatgruppene fra ATP, noe som omgjør ATP til sin virkningsløse form. For at ATP skal fortsette å gi energi, må en fosfatgrupppe kobles på molekylet igjen, og det er her kreatin kommer inn i bildet.

    Kreatin lagres i musklene som kreatinfosfat, kreatin med et fosfatmolekyl bundet til seg. Når ATP forbrukes, er kreatin raskt på plass for å gi bort fosfatmolekylet sitt, slik at ATP kan gjenoppbygges og musklene kan fortsette å jobbe.

     

    koffein

    Koffein er en av få prestasjonsfremmende ingredienser som personer utenfor treningssenteret kjenner svært godt til. Som de fleste vet, forekommer koffein naturlig i blant annet kaffe og te.

    Den mest kjente effekten av koffein er også en av mekanismene som gjør at stoffet fremmer prestasjonsevnen: Koffein gjør deg piggere og forbedrer konsentrasjonsevnen.

    Koffein virker også ved å øke smerteterskelen. Se for deg at du er på det siste settet med knebøy. Melkesyren samler seg opp, hjertepumpen går raskere, og det føles som om musklene er i ferd med å eksplodere. Økt smerteterskel i denne situasjonen kan gjøre at du klarer å utføre enda en repetisjon før smertegrensen er nådd.

     

    beta-alanin

    Beta-alanin er en ikke-essensiell, naturlig forekommende aminosyre. Beta-alanin utøver sin prestasjonsfremmende effekt ved hjelp av et annet stoff som heter karnosin.

    Karnosin lagres i musklene våre, og dannes ved at beta-alanin og en annen aminosyre, histidin, binder seg sammen. Med et økt beta-alanin-inntak øker karnosinnivåene.

    Ved trening med høy intensitet dannes det væske inne i muskelen, og dette fører til at pH-verdien synker og musklene blir sure. Følelsen vi får da, er det vi på folkemunne sier at kommer av melkesyre. Karnosin er en buffer, noe som innebærer at den motvirker oppsamlingen av væske, og som gjør at du kan trene lenger før pH-verdien blir for lav til at du klarer å fortsette å trene.

    En ting som kan være fint å vite med beta-alanin, er at det kan gi deg en stikkende følelse i huden. Følelsen er helt ufarlig og kan ofte motvirkes ved å dele opp inntaket i flere, mindre doser.

     

    L-citrullin / l-arganin

    Grunnen til at vi samler to stoffer under samme overskrift, er fordi de gir mer eller mindre nøyaktig samme effekt via nøyaktig samme mekanismer.

    Både L-citrullin og L-arginin er aminosyrer som gir opphav til en økt produksjon av nitrogenoksid. Nitrogenoksid fører i sin tur til at blodårene utvider seg, slik at mer blod kan transporteres til musklene. Effekten av dette blir bedre oksygen- og næringstilførsel til musklene, og en økt opplevelse av at hjertet pumper.

     

    bcaa

    BCAA, forgrenede aminosyrer, er i første rekke ikke kjent som et kosttilskudd som fremmer prestasjonsevnen, men et kosttilskudd som øker muskelveksten. BCAA består av tre aminosyrer, leucin, isoleucin og valin. Disse tre aminosyrene generelt, og leucin spesielt, spiller en sentral rolle i stimuleringen av muskelvekst.

    I tillegg til denne effekten kan BCAA også hjelpe deg med å prestere godt ved å forhindre mental tretthet. Mental tretthet er følelsen som ofte oppstår mot slutten av økten, når det er vanskelig å finne motivasjon og tankene begynner å vandre til andre ting enn trening. BCAA motvirker dette ved å senke produksjonen av serotonin, signalstoffet som gjør oss trette.

    Relevante artikler

    Finn frem i proteinjungelen
    BOOST DIN RESTITUSJON