×

Velkommen til Gymgrossisten!

0 0 kr
  • Fri fraktover 500:-
  • Gratis Retur
  • Prisløfte
  • Bonusprodukter

Sections

×

    Gå ned i vekt

    Ved å velge riktig mat og kosttilskudd kan du minimere de negative bivirkningene og gjøre din vektreise til en hyggelig opplevelse.

    Slanking, diett, vekttap – kjært barn har mange navn.

    Når det kommer til vekttap finnes det egentlig ingen hemmeligheter, suksessmetoder eller mirakelprodukter som man kan ty til. I teorien er det et enkelt og velprøvd regnestykke som gjelder: Å forbrenne flere kalorier enn du forbruker. Dette er en ligning som kan løses på to måter. Enten ved å 1. spise mindre, eller 2. trene mer. Den beste effekten får du, ikke overraskende, ved å kombinere de to faktorene.

    Kostens betydelse

    I praksis er det ikke fullt så enkelt. Å ligge på et kaloriunderskudd innebærer at du har mindre energi mens du må kjempe mot sult og søtsug. Det er her et balansert kosthold kommer inn i bildet. Ved å velge riktig mat og kosttilskudd kan du minimere de negative bivirkningene og gjøre vektreisen din til en hyggelig opplevelse.

    Trening for vektnedgang

    I prinsipp er all trening bra for deg som vil gå ned i vekt, men vil du gjøre den effektiv så finnes det noen treningsformer som er bedre enn andre. Les mer om dette under.

    Kosttilskudd for vektnedgang

    En god fettforbrenner gir både energi og demper appetitten slik at du kan trene med samme intensitet. Du trenger ikke å plages av mentalt stressende sultfølelser til tross for at du ligger på et energiunderskudd.

    Andre viktige komponenter i et vellykket vekttap er proteiner og aminosyrer. Disse næringsstoffene er spesielt viktige å innta i tilstrekkelige mengder i dietten siden de motvirker nedbrytning av musklene og gjør at den tapte vekten hovedsakelig består av fett.

    Ta sikte på et daglig inntak av protein tilsvarende 2 gram per kilo kroppsvekt. Minst halvparten av dette bør komme fra "normal mat", mens den resterende mengden kan komme fra f.eks. proteindrikker eller proteinbarer.

    Regn ut din energiforbrukning

    Hvis du er interessert i å vite nøyaktig hva ditt kaloriforbruk er, kan du bruke Harris Benedict -ligningen. Det er en gammel men pålitelig utegningsmal som er basert på parameterne høyde, vekt, kjønn, alder og aktivitetsnivå.

    Fem treningsmåter som brenner fett

    • HIIT: Høyintensiv intervalltrening, HIIT, forbrenner mer energi enn andre treningsformer og øker også fettforbrenningen under resten av dagen.
    • Tung styrketrening: Store muskler krever mye energi. Dette gjør det enklere å oppnå en lav kroppsfettprosent. Løft tungt, varier treningen og øk vektene regelmessig. 
    • Hoppetau: Å hoppe hoppetau aktiverer hele kroppen og får opp pulsen. Det betyr mange kalorier per minutt.
    • Gruppetrening: Sats på intensive klasser som kampsport eller militærtrening. Der får du motivasjon og glemmer hvor sliten du er! 
    • Kardiotrening: Hold en intensitet rundt 65 prosent av maksimalt syreopptak så forbrennes mye energi. Da orker du også å løpe under en lengere tid.

    Filter

    Varemerke
    Vis mer + Vis mindre -
    kjønn
    Vis mer + Vis mindre -
    Bruksområde
    Vis mer + Vis mindre -
    Diett
    Vis mer + Vis mindre -
    Form
    Vis mer + Vis mindre -
    Størrelse
    Vis mer + Vis mindre -
    Tidspunkt for bruk
    Vis mer + Vis mindre -

    24 produkter

    per side

    24 produkter